Niemców myśli różne o Energiewende

Od Nuklearii dowiedziałem się o raporcie „Barometr stabilności społecznej transformacji energetycznej” opublikowanym przez IASS w Poczdamie (na licencji CC BY-SA). Nuklearia zwróciła uwagę na polepszający się nieco stosunek Niemców do energii jądrowej, ale jest tam wiele innych ciekawych tematów. Ogólnie poglądy Niemców na Energiewende można określić jako niejednoznaczne i w niektórych obszarach szybko się zmieniające.

IASS zapytał respondentów czy system polityczny w Niemczech daje ludziom takim jak oni możliwość wypowiedzenia się o Energiewende (Mitsprachemöglichkeit) oraz czy mają wpływ na decyzje (Einflussmöglichkeit). Większość (odcienie fioletowego) nie widzi takich możliwości.

Kolejne pytanie dotyczy opinii o różnych działaniach, od całkowitego odrzucenia do pełnego poparcia: odejście od energii jądrowej (Kernenergie), odejście od węgla (Kohle), rozbudowa ponadregionalnych sieci energetycznych, rozbudowa źródeł odnawialnych (erneuerbare Energieträger), zmniejszenie zużycia enegii (Energieverbrauch), podniesienie efektywności energetycznej. W prawie wszystkich kategoriach widać duże i stabilne poparcie, ale pewnie wątpliwości budzi odejście od energii jądrowej. W ciągu dwóch lat poparcie spadło o 12 punktów procentowych do 56%, a odrzucenie wzrosło z 15% do 24%. Zwraca uwagę brak pytania o odejście od gazu, niemal równie szkodliwego dla klimatu jak węgiel (przypomniał mi o tym AB).

Ocena Energiewende: droga-tania, chaotyczna-planowa, niesprawiedliwa-sprawiedliwa, elitarna-bliska mieszkańcom, zła-dobra. Tu widać gwałtowny spadek entuzjazmu we wszystkich kategoriach. Udział oceniających zmianę jako złą zbliża się do 50%! Udział wierzących, że to zmiana tania spadł z 16% w 2017 roku do 7% w 2019 r. W tym jeden procent nadal bardzo w to wierzy – to muszą być naprawdę twardzi ludzie. Udział niewiernych Tomaszy nie wierzących w taniość zmian przez dwa lata wzrósł od i tak dużej większości 66% do 78%. Zadowolenie z polityki rządu federalnego w kwestii Energiewende nie było zbyt wielkie już dwa lata temu. Jeden procent „bardzo zadowolonych” pojawiał się i znikał, udział „bardzo niezadowolonych” podwoił się do 24%. Znacząco zmniejszył się udział obojętnych.Czy Niemcy spodziewają się pozytywnego wpływu Energiewende na ich życie w ciągu dziesięciu lat? Na sytuację finansową i gospodarczą, mobilność i używane środki transportu, środowisko zamieszkania, wyposażenie w nowe technologie, aktywność zawodową. Ponad 50% spodziewa się negatywnego wpływu na sytuację finansową i procent rośnie, już tylko 4% spodziewa się pozytywnego wpływu (8% dwa lata temu). W kwestii transportu pesymizm wzrósł z 25% do 39%, a jeżeli chodzi o nowe technologie znacząco spadł optymizm.Więc jeżeli Niemcy nie spodziewają się wiele dobrego dla siebie, to może owoce ich ogromnego wysiłku zbierze następne pokolenie? Większość w to wierzy, ale udział sceptyków w od 2017 roku wzrósł prawie dwa razy, do 18%, a entuzjazm, który niedawno był powszechny (73%) nadal udziela się większości, ale spadł do 57%.

Jednak poza tym inwestycje w wiatraki na lądzie (Land), biomasę, duże zespoły paneli słonecznych, wiatraki na morzu (See), geotermię i panele słoneczne na dachach są popierane przez 51-85% społeczeństwa i w wielu obszarach to poparcie nawet rośnie. Czy jest jakiś związek między lasem wiatraków lubianym przez 51% a przekonaniem o negatywnym wpływie Energiewende na sytuację finansową (57%, dwa akapity wyżej)?

A czy Niemcy są gotowi ponieść wyższe koszty ochrony klimatu, np. podwyższenie cen paliw? Bogaci (Einkommensreiche) zdecydowanie tak – 73%. Biedni (Einkommensarm) w 52% nie są gotowi na poświęcenia, chociaż aż 40% z nich jednak tak.

Jeżeli chodzi o komunikację (zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2030 r., ograniczenie ich ruchu w centrach miast, zakaz lotów wewnątrz Niemiec, dopłaty do samochodów elektrycznych – E-autos, ograniczenie prędkości na autostradach, zniesienie przywilejów podatkowych oleju napędowego, rozwój elektromobilności, rozwój ruchu rowerowego, obniżenie podatków od biletów na koleje dalekobieżne, rozbudowa kolei dalekobieżnych, rozbudowa lokalnego transportu publicznego), widać duże zróżnicowanie. Potencjalnie bardzo kosztowny zakaz rejestracji samochodów spalinowych ma bardzo małe poparcie. Natomiast wydatki państwa ułatwiające życie obywatelom, jak rozwój lokalnego transportu i kolei popierane są przez 82-92% pytanych.

Tyle omówienia najciekawszych kwestii poruszonych w raporcie. Z wielką ciekawością będę oczekiwał na następny.

Informacje o rafalmaszkowski

http://pl.wikipedia.org/wiki/Rafał_Maszkowski
Ten wpis został opublikowany w kategorii energetyka i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s