Czy Telewizja Trwam powinna być uprzywilejowana? (uzupełnienie: … i kto za to zapłaci?; źródła informacji)

Niektórzy pewnie już czytali poniższe tezy albo większość z nich w moim WWW, ale ponieważ cały czas je uzupełniam, postanowiłem przenieść najnowszą wersję (dużo uzupełnień i poprawek!) do bloga. Każdy może znaleźć w tej wersji tekstu coś nowego.

2011-03-05: Dodałem pytania posłów zadane na posiedzeniach sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu 19 i 26 lutego z odpowiedziami KRRiT (PDF, 14 MB). Inne źródła: artykuł Krzysztofa Lufta, członka KRRiT, wypowiedzi Jana Dworaka, przewodniczącego KRRiT o tym, kto jest właścicielem FLV i o finansach tej fundacji. (dodane 2012-04-17).

2012-03-30: Bilans FLV:

W skrócie można opisać całą sytuację tak: o. Tadeusz Rydzyk szuka wszelkich sposobów żeby propagować swoją ideologię i ma nadzieję, że nawet wśród widzów, którzy by mieli chociaż przelotny kontakt z należącą do niego telewizją mogą się znaleźć jednostki podatne na jego manipulacje i kłamstwa. Obecnie jego Telewizja Trwam ma techniczne pokrycie ok. 30%, tzn. ma w zasięgu 9-10 mln widzów. Ale TV Trwam ogląda najwyżej 45 tys. z nich (w szczycie między 20 a 22), mimo że, jak niedawno ogłosił bliski współpracownik o. Rydzyka, sen. Stanisław Kogut, fundacja Lux Veritatis sprzedała 200 tys. dekoderów. A więc nawet ci, którzy kupili dekodery akurat z tego źródła, ostatecznie w większości zniechęcili się do telewizji należącej do oo. Rydzyka i Króla. Oczywiście dekodery kupowane gdzie indziej też mogą odbierać TV Trwam, ale jest ona tak nudna i dziwna, że mało który z użytkowników lub z abonentów telewizji kablowych zostaje stałym widzem.

TV Trwam ma za to inną szczególną cechę, która pomaga jej domagać się specjalnych przywilejów: jest stronnicza. To powoduje, że jest ona niezwykle popularna wśród działaczy Prawa i Sprawiedliwości (oraz Solidarnej Polski), którzy zarówno w czasie kampanii wyborczych, jak i poza nimi, mają w tej telewizji wyłączność na reklamowanie swojego stronnictwa. Nie ma takiej cechy np. inna telewizja zajmują się sprawami społecznymi i politycznymi, Superstacja, która również starała się o koncesję, i która również jej nie dostała, mimo że, w przeciwieństwie do FLV, w jej przypadku KRRiT stwierdziła, że ma możliwości finansowe pokrycia dużych kosztów emisji przez multipleks. Nie wiem na ile program Superstacji jest wyważony i bezstronny, ale z pewnością daleko mu do stronniczości TV Trwam (ostatnio o tej stronniczości mówił raport KRRiT). W ten sposób gorsze, nieuczciwe dziennikarstwo, pozwala wywierać skuteczniejszy nacisk polityczny i ma szanse wypierać dziennikarstwo bardziej uczciwe. Jeżeli się to nie uda, to tylko dlatego, że fundusze złego dziennikarstwa są mniejsze. Polityczni sojusznicy i przedstawiciele o. Rydzyka organizują zebrania komisji sejmowych w jego interesie, uchwały rad miast i powiatów, w których mają większość (dezinformując i oszukując radnych co do faktów), zbieraja podpisy wysyłane do KRRiT, organizują demonstracje, powtarzają kłamstwa na temat walki o koncesję dla fundacji o. Rydzyka. Wszystko to po to, żeby uzyskać jego przychylność, bardzo ważną w sytuacji małego poparcia dla ich partii. Największe kłamstwo tych działaczy to twierdzenie, że występują w obronie wolności słowa. O. Rydzykowi i jego gościom jego stacji nikt nie zabrania się wypowiadać (gorzej jest ze słuchaczami tych stacji, ostro cenzurowanymi przy pomocy bardzo długiej linii opóźniającej). Przeciwnie – KRRiT bardzo długo rozpatruje skargi na naruszanie prawa przez TV Trwam (niektóre nawet od maja i końca nie widać), a działacze PiS i SP walczą o przywileje wyłącznie dla jednej telewizji, która nie ma możliwości finansowych potrzebnych do udziału w multipleksie, nie wspominając o jedenastu innych stacjach, które też nie dostały koncesji. To nie walka o wolność słowa, ale o przywileje dla stronniczej politycznie stacji.

Lista nieprawdziwych stwierdzeń padających w czasie kampanii propagandowej Radia Maryja i zależnych od niego posłów na rzecz prywatnej Telewizji Trwam:

  • Bez dodania do multipleksu TV Trwam nie będzie mogła nadawać programu w telewizjach kablowych (jedno nie ma związku z drugim, będzie mogła tak jak może teraz),
  • TV Trwam nadaje obecnie analogowo, a po wyłączeniu naziemnych nadajników analogowych już nie będzie mogła (o. T. Rydzyk, RM, 2012-04-16 17:10) – to nieprawda, TV Trwam nadaje cyfrowo przez satelity oraz Internet i brak koncesji na cyfrowe nadawanie naziemne nic w tej sprawie nie zmienia,
  • Telewizja Trwam „jest oglądana przez setki tysięcy Polaków” (badania AGB Nielsen pokazują, że średnia widownia to ok 6 tys. osób, szczytowa – 45 tys.),
  • FLV, do której należy TV Trwam ma ogromny majątek, 86 mln zł, podczas gdy stacje, które dostały koncesje mają majątku najwyżej pojedyńcze miliony albo tylko tysiące złotych. Tymczasem niektóre z tych stacji należą do firm zależnych od firm znacznie większych. Np. ZPR S.A. ma majątku ok. 1,5 mld zł. Poza tym majątek trwały nie sfinansuje kosztów nadawania i koncesji, jeżeli się nie zamieni go na gotówkę, a tego o. Rydzyk nie deklarował w przypadku swojej fundacji.
  • TV Trwam to „medium katolickie” (nieprawda, prywatne, nie ma formalnych związków z żadnym kościołem),
  • Brak TV Trwam w multipleksach cyfrowych to „eliminacja jedynej ogólnopolskiej katolickiej telewizji” (Brak tego przywileju niczego telewizji Trwam nie zabiera, a tym bardziej jej nie eliminuje – może nadawać na takich samych zasadach jak dotychczas. Jeżeli uznać ją za katolicką (do czego nie ma formalnych podstaw), to nie jest jedyną taką stacją, jest przecież też TV Religia TVN-u, a TVP nadaje dużo programów katolickich.)
  • Brak TV Trwam w multipleksie to dyskryminacja katolików (oprócz tego, że są inne stacje i programy religijne, większość pracowników i właścicieli stacji telewizyjnych w Polsce to katolicy. O. Rydzyk nie ma monopolu na katolicyzm. Zresztą czy rzeczywiście 45 tys. osób oglądających TV Trwam to 90% katolików?)
  • KRRiT nie chce dać RM i TV Trwam należnego miejsca na multipleksie (Słuchacze powtarzają za redakcją tezę o dyskryminacji RM i TV Trwam przez ostatnie decyzje. Tymczasem stacje radiowe nie będą umieszczane w multipleksach telewizyjnych, są one tylko dla stacji telewizyjnych. Osobne pasmo będzie używane do radiofonii cyfrowej i pierwszy próbny nadajnik w Warszawie nadaje 12 stacji, w tym też RM. TV Trwam nie ma „należnego” miejsca w multipleksie telewizyjnym.)
  • Radio Maryja było dyskryminowane przez KRRiT w latach 90-tych, co potwierdził NIK (NIK stwierdził wtedy również, że koncesja ogólnopolska została przyznana RM z naruszeniem prawa. „Dyskryminacja” była tylko niewystarczająco pośpiesznym realizowaniem tej bezprawnej uchwały, zob. wystąpienie Juliusza Brauna w sejmie w 1999 r.)
  • W Radiu Maryja potencjalni widzowie TV Trwam są kuszeni darmowością dostępu do naziemnej telewizji cyfrowej. Tymczasem koszt kupna dekodera telewizji cyfrowej albo nowego telewizora nie jest mniejszy od kosztu kupna zestawu do odbioru telewizji satelitarnej. Ciekawe jest też, że koszt finansowania emisji przez multipleks (7 mln zł rocznie) i koncesji (10,5 mln zł za 10 lat) przy tak niewielkiej widowni, nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę jej szczytową liczebność, wynosi: 8 mln zł/rok / 45 tys. osób = 178 zł/rok/osobę , a w ciągu 10 lat emisji ten koszt wyniósłby 1780 zł/osobę! Bardzo wątpliwe jest żeby FLV była w stanie pokryć te koszty donacjami widzów.

Działacze PiS walczący o przywileje dla telewizji należącej do o. T. Rydzyka nie mówią że:

  • Jest to stacja, która prowadziła ich kampanie wyborcze i tylko ich.
  • TV Trwam nie była jedyną stacją, która nie dostała miejsca w multipleksie cyfrowym. KRRiT z powodów niewystarczających środków odmówiła kanału w multipleksie stacjom: iTV (Telestar), CTV (Cable Television Networks), Tele 5 (Mediasat), Machina TV (TV Point Group), TV Trwam (Fundacja Lux Veritatis), Radio na wizji (Polskie Radio). Natomiast następujące stacje mają wystarczające zasoby finansowe, ale się nie zmieściły w czterech rozdysponowywanych kanałach: 4fun.tv (4fun Media), Next HD (Astro), RMF TV (Multimedia), Superstacja (Astro), Orange Sport Info (Telekomunikacja Polska), TVN Meteo (Grupa TVN należąca do Grupy ITI). Odwołania złożyły firmy Mediasat (Tele 5), Astro (Next HD i Superstacja) oraz fundacja Lux Veritatis (TV Trwam).
  • TV Trwam łamie ustawę o radiofonii i telewizji nadając często reklamy ukryte (zob. skargi do KRRiT z maja, czerwca, grudnia 2011 r.). W KRRiT trwają postępowania w tych sprawach. Jedno z nich już od 10 miesięcy.
  • TV Trwam była skazywana za naruszenie dóbr osobistych. M.in. Jerzego Owsiaka i WOŚP, ale nie wykonała wyroków sądowych nakazujących przeproszenie za oszczerstwa.
  • Telewizja ta znana jest z wypowiedzi ksenofobicznych.
  • W lutym 2011 r. o. T. Rydzyk został ukarany grzywną przez Sąd Rejonowy w Toruniu za prowadzenie niezarejestrowanej zbiórki publicznej na rzecz swojej fundacji na falach Radia Maryja, którego jest dyrektorem. Takie działania, w związku z którymi dyrektor Radia Maryja ryzykuje utratę przez tę stację koncesji, są obarczone konfliktem interesów. O. Rydzyk do dzisiaj nie zapłacił zasądzonej grzywny, mimo że wyrok od czerwca 2011 r. jest prawomocny. Zapłaciła za niego posłana PiS-u Anna Sobecka, łąmiąc tym inny przepis kodeksu wykroczeń, a więc zapewne nieskutecznie (co stwierdzi sąd).
  • TV Trwam należy do fundacji Lux Veritatis, ktora jest fundacją dwóch prywatnych osób: Tadeusza Rydzyka i Jana Króla. Jak oświadczył w wywiadzie prasowym jeden z prowincjałów redemptorystów, o . Ryszard Bożek, zakon nie ma nic wspólnego z tą telewizją. Inny z poprzednich prowincjałów, o. Zdzisław Klafka (obecnie pracownik o. Rydzyka) pisał też o tym w piśmie do KRRiT.
  • Koszty kanału w multipleksie to 10,5 mln zł za 10-letnią koncesję i 7 mln zł rocznie na koszty emisji.
  • FLV ma ok. 90 mln zł majątku, ale obciążonego 70-milionową pożyczką od Warszawskiej Prowincji Redemptorystów, o której dyrektorka finansowa Fundacji kłamała na posiedzeniach komisji sejmowych, że jest to „nasz właściciel”. Fundacja nie przedstawiła KRRiT informacji o sposobie spłaty długu (poza tym, że do 2019 r.) ani stanu konta (tylko że „siedmiocyfrowy”). Nie wiadomo więc jak chce pokryć koszty, bo nie deklarowała, że zamierza sprzedać w tym celu jakieś części majątku, nie napisała ani słowa o ewentualnym odroczeniu spłaty długu, nie wzięła kredytu bankowego. Fundacja ma też do pokrycia koszty rozpoczętych inwestycji (których wypierała się w sejmie) oraz zarezerwowane ponad 5 mln zł na ewentualne pokrycie podatku, którego kilka lat temu nie zapłaciła. Dochody z donacji moga być za małe na pokrycie kosztu obsługi długu (ok. 7-8 mln zł rocznie), a tym bardziej na płacenie ok. 8 mln zł rocznie – razem: ok. 15 mln zł rocznie. Można zastanawiać się jak byłby pokryty koszt kanału TV Trwam w multipleksie. Być może o. Rydzyk myśli o jakimś prostym rozwiązaniu, np. o naszych podatkach.
  • Zdobywanie przez FLV donacji na TV Trwam opiera się na działaniach niezgodnych z prawem: reklamowaniu się w Radiu Maryja i zbiórce publicznej bez zezwolenia ogłaszanej przez to radio i inne media. Sama TV Trwam nadaje reklamy o charakterze ukrytym (bez oznakowania). Nic dziwnego, że KRRiT, która właśnie rozpatruje skargi na te naruszenia prawa i zastanawia się, jak podaje o. Rydzyk, nad odebraniem RM statusu „nadawcy społecznego”, może uważać dochody FLV za niestabilne.
  • Widownia TV Trwam jest bardzo niewielka, średnio 6 tys. osób (w szczycie między godz. 20 a 22 – 45 tys.). Niedawno powstałe stacje, które dostały miejsca w multipleksie już ją przegoniły (Eska TV – średnio 8 tys., Polo TV – 19 tys.) albo doganiają – TTV miało średnią widownię 5 tys. widzów już po 11 dniach nadawania. I nie ma na to wielkiego wpływu obecność w multipleksie, który na razie jest słabo dostępny (co jednak się szybko zmienia), tylko, tak jak w przypadku TV Trwam, nadawanie przez satelitę i obecność w telewizjach kablowych. Większą od TV Trwam oglądalność mają też stacje, które nie otrzymały koncesji. Np. Superstacja ma średnio 13 tys. widzów, TVN Meteo miała w 2009 r. 17 tys. widzów, jak również iTV czy 4fun.tv.

Publiczna walka o kanał w multipleksie dla o. Rydzyka zaczęła się w zeszłym roku i zakrojona jest na kilka lat. Jeżeli nie uda się zmusić KRRiT do przyznania TV Trwam kanału poza prawem, następna szansa pojawi się jeszcze w tym roku jesienią, w związku z konkursem na trzy kanały w tym samym multipleksie 1, które opuści TVP. Później będą powstawać kolejne trzy multipleksy dla programów płatnych. O. Rydzyk z pewnością nie spodziewa się, że ktoś będzie tak bardzo chciał oglądać jego program, żeby za niego zapłacić, więc pewnie wtedy będzie naciskał na zmianę charakteru któregoś z nowych multipleksów i umieszczenie w nim swojej telewizji. Jak dobrze pójdzie, to cała kampania wymuszania przywilejów dociągnie do wyborów w 2015 r. …

Reklamy

Informacje o rafalmaszkowski

http://pl.wikipedia.org/wiki/Rafał_Maszkowski
Ten wpis został opublikowany w kategorii demokracja, katolicyzm, KRRiT, Lux Veritatis, propaganda, telewizja, TV Trwam i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

15 odpowiedzi na „Czy Telewizja Trwam powinna być uprzywilejowana? (uzupełnienie: … i kto za to zapłaci?; źródła informacji)

  1. Ziew pisze:

    O, to jak pozostałe spółki które dostały miejsce. Też nie mają środków ani majątku. Ale liczą na reklamodawców. Ciekawe wyliczenie. Wciąganie wydatków na infrastrukturę, jako „winien” do kosztów miejsca w multipleksie. Podobną „pełną inwencji” retorykę stostuje minister finansów. I podobną „kreatywną księgowość”.

    • A kto nie ma? ATM, który ma naprawdę dużo gotówki, czy ZPR, który ma 2 mld przychodów i 25 mln zysku?
      Wydatki na infrastrukturę, nawet geotermalną, są bardzo chwalebne, ale od strony finansowej są przede wszystkim obciążeniem: pozostaje po ich poniesieniu ogromny dług, nie generują przychodów.

  2. kjonca pisze:

    „TV Trwam nie była jedyną stacją, która nie dostała miejsca w multipleksie cyfrowym. KRRiT z powodów niewystarczających środków odmówiła kanału w multipleksie stacjom: iTV (Telestar), CTV (Cable Television Networks), Tele 5 (Mediasat), Machina TV (TV Point Group), TV Trwam (Fundacja Lux Veritatis), Radio na wizji (Polskie Radio). ” Czy można prosić źródło. Chciałbym niektórym swoim adwersarzom pokazać paluchem jak to o.Rydzyk „mija się z prawdą nie bez udziału świadomości”

  3. Strasznie mi się spodobał Twój tekst. Faktem jest że RM i Tv Trwam manipulują słuchaczami, ale Ty też jesteś niezły. A te dane o tysiącach, może setkach widzów – rewelacja. Moja rada. Jeśli pisałbyś o listach w sprawie poparcia Tv Trwam do KRRiT, nie pisz ile było listów. Napisz ile razy listonosz przyniósł pocztę. Wyjdzie najwyżej kilkaset. Pomysł jest mój. Jeśli go użyjesz to się jakoś rozliczymy.
    Pozdrawiam.
    Leszek Smyrski

  4. mentatd_at_gmail pisze:

    Chciałbym pochwalić autora – niezwykle wyczerpujący merytorycznie artykuł.

  5. VT pisze:

    Dlaczego jakakolwiek telewizja ma być uprzywilejowana? Pomijam to że organ Rydzyka powinien odpowiadać za rozliczne kłamstwa od lat powielane w druku czy na falach eteru.
    Nie jest przypadkiem że zarówno gazeta Wybiórcza jak i publicysta tzw. ‚Naszego dziennika’ (organ Rydzyka) Stanisław Michalkiewicz trzymają się tej samej linii – aby propaganda neonazistowska była bezkarna. Charakterystyczne że Michalkiewicz walcząc w tekście pt. ‚Swąd szatana’ z ‚żydowskimi gangami’ o ‚wolność słowa’ dla negujących komory gazowe – w których mordowano także Polaków czy Rosjan – używa dla zmylenia nazwy ‚kłamstwo oświęcimskie’ zamiast: negowanie zbrodni hitlerowskich (jakichkolwiek, to samo dotyczy też zbrodni komunistycznych).

  6. VT pisze:

    Dlaczego jakakolwiek telewizja ma być uprzywilejowana? Pomijam to że organ Rydzyka powinien odpowiadać za rozliczne kłamstwa od lat powielane w druku czy na falach eteru.
    Nie jest przypadkiem że zarówno gazeta Wybiórcza [http://recesja.icm.edu.pl/rm/wypow.htm : „Bender lgal tez, ze to „Gazeta Wyborcza” domagala sie, by Ratajczaka postawic przed sadem (dla przypomnienia: „Gazeta” twierdzila, ze ten klamca nie powinien byc stawiany przed sadem).”] jak i publicysta tzw. ‚Naszego dziennika’ (organ Rydzyka) Stanisław Michalkiewicz trzymają się tej samej linii – aby propaganda neonazistowska była bezkarna. Charakterystyczne że Michalkiewicz walcząc z ‚żydowskimi gangami’ o ‚wolność słowa’ dla negujących komory gazowe – w których mordowano także Polaków czy Rosjan – (http://michalkiewicz.pl/tekst.php?tekst=660) używa dla zmylenia nazwy ‚kłamstwo oświęcimskie’ zamiast: negowanie zbrodni hitlerowskich (jakichkolwiek, to samo dotyczy też zbrodni komunistycznych vide http://www.miesiecznik.znak.com.pl/diagno7.html).

  7. kefir pisze:

    nie powinna być uprzywilejowana tylko równo traktowana i dostać miejsce na multiplexie !! pozdrawiam myślących !

    • Lamia pisze:

      Kefir, przeczytaj uważnie co jest napisane – FLV nie ma tyle kasy na sfinansowanie miejsca w multiplexie. Ciężko z matematyką?

    • mentatd_at_gmail pisze:

      Możesz zwrócić się do Fundacji Lux Veritatis i sfinansować koszty nadawania na platformie cyfrowej. Myślę, że nikt nie będzie miał nic przeciwko temu.
      O ile się oczywiście nie boisz, że Rydzyk kasę weźmie ale nadal będzie biadolił, że jej nie ma.

  8. Abulafia pisze:

    Post niejednemu/ej zdmuchnie dym kadzidlany z nosa, a z oczu zgarnie maślaność. Moje źrenice rozszerzył na tyle, abym bez ściemy dostrzegł realizację idei zbawiania metodami bardziej nefas niż fas.
    Tak, katolicyzm ma wiele maszkarońskich twarzy a wyznawcy Jezusa rogów.
    Na styku demokracji z ideologią i feudalnym systemem korporacji watykańskiej, co chwila iskrzy. (Nie może być inaczej przy konfrontacji życia z wyimaginowaną projekcją). Od ćwierćwiecza w nadwiślańskim kraju ze skutkami sterylizacyjnymi dla jej mieszkańców. Nawet Sowieci bardziej dbali o ,,Wandę, ci nie chciała Niemca”.
    Zagrania toruńskiego trickstera są arcyfaryzejskie.
    Ileż trzeba mieć perfidii, by w obliczu prawa-którego permanentnie nadużywa-chować się za majestat boga. Jakim hipokrytą trzeba być, by pod pretekstem ,,misji” wydzierać wdowie grosz, a UE-postrzeganej jako Szatan-cullagium. W zamian za kit wszech czasów; sakramenty i miejscówki w niebie. Plus dekoder Tv wyTrwam i pakiet głuchego telefonu.
    Nergal prorokując prokuruje szamanom jeszcze 20-lat tłustych. Ta groźba nie robi wrażenia przy zdiagnozowanym nowotworze zżerającym ludzkość od blisko dwudziestu stuleci. Niemniej rzeknę za Janem Kazimierzem (królem i kardynałem-a jakże!); Oby był fałszywym prorokiem.

    • jonasz pisze:

      Dlaczego słowkiem sie nie zajakniesz o zbieranych podpisach. O ludziach dzwąniących z całego świata do RM i TvTrwam – bo nikt się Nimi nie interesuje. O ludziach tracacych prace , o szukajacych pomocy . O Modlacych się w różnych intencjach. O nie wygodnych rozmowach nie dokończonych- a w nich nie wygodnych tematach z przeszłości i terażniejszości. O profesjonalnie prowadzonych rozmowach na antenie , „bez ujadania nawiedzonych redaktorków”……Zarówno Radio Maryja można spokojnie słuchać w samochodzie z gwarancją , że z nerwów spowodujemy wypadek , a TV Trwam
      oglądając nie z powoduje reakcji w naszym organizmie jak udar mózgu , wylew , lub zawał serca

      • O podpisach zbieranych wśród zdezorientowanych i oklamanych była informacja w głównym tekście.
        Ludzie dzwonią do RM i TV Trwam, zarażają się ich propagandą, a potem ci, którzy ją propagują wśród rodziny i znajomych narażają się na jeszcze większe osamotnienie.
        Ludziom tracącym pracę o. Rydzyk w żaden sposób nie pomoże. Może najwyżej im powiedzieć, że to “wina Tuska”.
        “Rozmowy niedokończone” są często zmanipulowane i zakłamane. To przecież głównie w tej audycji RM kłamie od ok. 10 lat nt. KL Warschau ( https://wszystkojestmozliwe.wordpress.com/2011/03/25/radio-maryja-falszowanie-historii-i-ipn/ ). Rozmowy są prowadzone zgodnie z zasadami propagowanymi przez wspominanego często przez o. dr. Rydzyka doktora Goebbelsa. Redaktorzy nie ujadają na starannie dobranych gości, bo to ich sojusznicy poliyczni. Ujadają czasem na słuchaczy, którzy odważą się mieć inne zdanie niż jedynie słuszne. I te kłamstwa, manipulacje, oszczerstwa i obrzucanie błotem są denerwujące, przynajmniej dla mnie. Serce wytrzymuje, ale to, że można tak kłamać jest zadziwiające i przykre.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s